Παρασκευή 25 Φεβρουαρίου 2022

ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΦΩΤΙΣΜΟΣ ΚΕΝΤΡΟ ΑΘΗΝΑ

Μια μικρή βόλτα βραδυ Σαββατου εν έτη 2022,σε ένα μικρό κομμάτι του κέντρου της Αθήνας, προσπαθώ μάταια να θυμηθώ ποια υποβαθμισμένη πόλη εξωτερικού μου θυμίζει από αυτές που έχω ταξιδέψει ,έκτος από το άθλιο αστικό τοπίο που βλέπεις την ημέρα σε πάρα πολλά σημεία της πόλης (ελάχιστες οάσεις ωραίου αστικού τοπίου υπάρχουν ),το βράδυ παρατηρείς τον άθλιο δημόσιο φωτισμό,παρά τις υποσχέσεις για εκσυγχρονισμό εδώ και πολύ καιρό,πολλά φωτιστικά είναι χαλασμένα δεν ανάβουν, αρκετά σπασμένα και όσα ανάβουν μειώνετε πολύ ο φωτισμός από την βρομιά η τον πολυμερισμό των πλαστικών καλυμμάτων των φωτιστικών,σπατάλη ενέργειας,η έλλειψη φωτισμού αυξάνει την εγκληματικότητα και επιβαρύνει ακόμη περισσότερο την οδική ασφάλεια. Λίγα παραδείγματα,Πατριάρχου Ιωακείμ Κολωνάκι μια οδός μήκους 500 μέτρων 35-40 φωτιστικά δεν ανάβουν και άλλα σπασμένα, Κανάρη μια οδός 250 μέτρα 15 φωτιστικά περίπου χαλασμένα.Κατά όλο το μήκος μίας από τις πιο κεντρικές οδικές αρτηρίες του κέντρου της Αθήνας η Σταδίου πολλά φωτιστικά δεν ανάβουν και αρκετά διαλυμένα , η εγκαταλειμμένη στοά Αρσακείου – Ορφεώς μια μαύρη τρυπά,σκηνικό ταινίας τρόμου που είναι ξέφραγο αμπέλι για εγκληματικότητα . Εδώ και πάρα πολύ καιρό ,ο περιβάλλοντας χώρος του Εθνικού ιστορικού μουσείου (παλιά βουλή ) αρχιτεκτονικό κόσμημα στο κέντρο των Αθηνών είναι θεοσκότεινος όπως και ένα μεγάλο μέρος του κτιρίου, μόνο 2 προβολείς το φωτίζουν στην πρόσοψη με ένα άσχετο ψυχρό άσπρο φως, 13 διπλά δημοσία φωτιστικά επί της Σταδίου μπροστά στο κτίριο δεν ανάβουν, όπως και οι προβολείς που φωτίζουν το άγαλμα του Κολοκοτρώνη ,δίπλα το τριγωνικό πάρκο με το άγαλμα του Χαριλάου Τρικούπη θεοσκότεινο και στην Κολοκοτρώνη πολλά φωτιστικά εκτός λειτουργίας ,πηγαίνοντας προς σύνταγμα πολλά στενά κάθετα στην Έρμου σκοτεινά, ο μικρός στεγασμένος αρχαιολογικός χώρος (ρωμαϊκά λουτρά)επί τησ Λεωφ. βασίλισσης Αμαλίας στο ύψος του Ζαππείου μέσα στο μαύρο σκοτάδι που διευκολύνει τον βανδαλισμό κλπ κλπ .
1.Όταν όμως το σκοτάδι πέφτει ο κίνδυνος δημιουργίας τροχαίου ατυχήματος αυξάνεται ραγδαία.
Σχετικές έρευνες στην Αμερική (βλ. National Highway Traffic Safety Administration), οι οποίες αναλύονται και στον παρακάτω σύνδεσμο (βλ. Most Dangerous Times To Drive – Forbes)αναφέρουν ότι το υπερβολικό ποσοστό του 49% των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων συμβαίνει κατά την διάρκεια της νύχτας.
Κατά συνέπεια όσο το φως του ηλίου χάνεται, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες ενός τροχαίου ατυχήματος.
Τα νυχτερινά τροχαία ατυχήματα έχουν στατιστικά και στην Ελλάδα τους περισσότερους σοβαρούς τραυματισμούς και θανατηφόρους.
Κάποιος μπορεί να αναρωτηθεί:
Μα καλά κατά τις νυχτερινές ώρες δεν κυκλοφορούν πολύ λιγότερα οχήματα ;
Ένα στα τρία νυχτερινά τροχαία ατυχήματα που συμβαίνουν κατά την οδήγηση είναι θανατηφόρα.
Γι’αυτό άλλωστε το ποσοστό τους δείχνει να έχει ιδιαίτερη βαρύτητα και σημασία.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η μειωμένη ορατότητα κατέχει πρωτεύοντα ρόλο στην αύξηση του κινδύνου.
Ο οπτικός μας κόσμος είναι σχετικά φτωχός υπό συνθήκες χαμηλού φωτισμού, η ευαισθησία του ματιού στην αντίθεση μειώνεται, και η έγχρωμη όραση είναι παραμορφωμένη είτε απουσιάζει.
Κατά κύριο λόγο αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι όσο τα επίπεδα φωτός μειώνονται τόσο αυξάνεται η πιθανότητα να υποτιμάται η ταχύτητα των άλλων οχημάτων, ιδιαίτερα σε κυκλικούς κόμβους και σε διασταυρώσεις όπου τέτοιες αποφάσεις είναι ζωτικής σημασίας.
Είναι προφανές ότι ο επαρκής τεχνητός φωτισμός ελαχιστοποιεί αυτά τα φαινόμενα κατά την διάρκεια της νυχτερινής οδήγησης αρκεί αυτός να υπάρχει…
2.Ο όμορφα σχεδιασμένος και έξυπνα διαχειριζόμενος φωτισμός δημόσιων χώρων βοηθά τις κοινότητες να προοδεύουν, αναζωογονώντας γειτονιές, προσελκύοντας επισκέπτες και προσδίδοντας στους τουρίστες και τους κατοίκους ένα αίσθημα ασφάλειας. Ένα ολοκληρωμένο σχέδιο συγχρόνου φωτισμού LED μπορεί να κάνει την διαφορά σε μια πόλη, μετατρέποντάς την σε προορισμό με αξία και βοηθώντας την να αποκτήσει σημαντική αειφορία.
Ο τεχνητός φωτισμός έχει πολλαπλές δυνατότητες :
•Αναδεικνύει την αρχιτεκτονική
•Ενισχύει το αίσθημα της ασφάλειας και σιγουριάς των κατοίκων
•Δίνει χρώμα, ταυτότητα και χαρακτήρα σε ένα κτίριο, μια περιοχή
•Μειώνει την εγκληματικότητα τις νυχτερινές ώρες
•Βοηθάει στον εύκολο προσανατολισμό μέσα στην πόλη
•Ο φωτισμός έχει σημαντικές επιπτώσεις στην υγεία, την παραγωγικότητα και την οικονομία
Ο τεχνητός υπαίθριος αστικός φωτισμός έχει δύο λειτουργίες :
τον καταστατικό και τον βοηθητικό.
Ο κατασταλτικός παρέχει βασικά επίπεδα φωτισμού, για να βοηθήσει τους πεζούς να
βρίσκουν το δρόμο και για την ασφαλή χρήση του δημόσιου χώρου τη νύχτα και για την ασφαλή
διέλευση των οχημάτων.
Ο βοηθητικός ενισχύει το σκηνικό του δρόμου διαμέσου διάχυτου, εστιασμένου και
χαμηλού επιπέδου φωτισμού, και δίνει στις νυχτερινές ώρες χρώμα και ζωντάνια.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου